Moderne sporthypnose voor amateurs en professionele sporters

Hypnose is het geheime recept van vele succesvolle atleten. Michael Schumacher en Tiger Woods zijn succesvolle exponenten van hypnotherapie. Zij hebben begrepen dat het niet volstaat om alleen het lichaam te trainen.

Vol gas! Volle kracht! De sleutel? Sporthypnose.

Hoe kan hypnose de actieve sporter helpen bij het realiseren van zijn doelstellingen? De sleutel tot succes is eigenlijk heel simpel: hypnose beheert directe toegang tot het onderbewuste.

Onbewust sluimeren er vaak allerlei belemmeringen in de geest van de sporter. De sporter kan last hebben van deze belemmeringen zonder dat hij zich daar van bewust is. Wel 'voelt' een sporter vaak dat er iets zit wat hem belemmert naar optimale sportprestaties, maar hij kan er de vinger niet op leggen. Trainers staan ook vaak machteloos. Fysiek is alles vaak dik in orde maar 'het komt er niet uit.'

"Het zal wel tussen de oren zitten", is een veel gebezigde opmerking. Vaak, bijna altijd, wordt er dan hoegenaamd niets meer aan gedaan dan 'een goed gesprek'.

Sporthypnose helpt om allerlei belemmeringen op te ruimen die vaak al jaren in het onderbewuste verankerd zijn. De hypnotherapeut spreekt samen met de sporter het onderbewuste aan en verandert de belemmering in een positieve suggestie, waardoor de belemmering niet meer speelt voor de sporter.

Aan welke belemmeringen kun je denken:
•het oproepen van negatieve gedachten
•oude overtuigingen die je belemmeren om te winnen
•verlies van focus
•angst, zorgen en twijfel
•gebrek aan motivatie

Alle belemmeringen vinden namelijk altijd hun oorsprong in oude ervaringen die een sporter heeft meegemaakt. Deze oude ervaringen, die ogenschijnlijk vaak niets met de sport te maken hebben, zijn vaak wel van directe negatieve invloed op de uiteindelijke sportprestatie. Sporthypnose ruimt deze belemmeringen definitief op!

Ook kan men sporthypnose gebruiken om de fysieke vaardigheden (techniek) in het onderbewuste te programmeren waardoor de sporter de technische vaardigheden sterk verbetert. Deze progammering verloopt dan veel sneller dan de fysieke trainingen.

Een voorbeeld hiervan is visualisatietechniek. Uit onderzoek blijkt dat dit wel degelijk sportprestaties beïnvloedt. In opdracht van sportorganisatie NOC *NSF paste een sportpyschologe visualisatietechnieken toe op de sporters van de Olympische spelen van 2012. De resultaten waren positief. Het bleek namelijk dat visualisatie-oefeningen de werking van het brein beïnvloeden. Om een voorbeeld te geven: wanneer een sprinter de gehele race van start tot finish visualiseert, worden in de hersenen dezelfde gebieden geactiveerd die tijdens een fysieke training worden geactiveerd. Onder hypnose kun je dus: trainen zonder de oefeningen fysiek uit te voeren.

Sporthypnose werkt snel en efficiënt. Maximaal vier sessies zijn veelal voldoende om allerlei belemmeringen, waar een sporter vaak jarenlang mee heeft geworsteld, definitief op te ruimen.