Bewegen bij burn-out: wel of niet sporten bij burn-out
 
Het is bij burn-out sowieso belangrijk om naast de nodige ontspanning ook de nodige inspanning op te zoeken. Dus gaan én blijven bewegen in het kader van herstel van je burn-outklachten. Maar welke sport kun je dan het beste gaan doen, hoe vaak per week, hoe lang en vooral hoe intensief?
Vragen die van groot belang zijn om je herstelproces verantwoord vorm te geven. Want te vaak en te intensief sporten kan makkelijk het herstelproces zelfs ondermijnen. Intensief sporten veroorzaakt namelijk weer een toename van de stresshormonen adrenaline en cortisol, en die toename willen we juist voorkomen. Die stresshormonen heb je al genoeg aangesproken en je wilt je bijnieren niet onnodig (over)belasten.

Sporten kan het herstelproces verstoren
Maar bewegen waarbij je hartslag nauwelijks stijgt helpt echter ook niet om de productie van een aantal gewenste herstelstoffen in ons lichaam in gang te zetten. Een van die belangrijke stoffen is BDNF; de Brain Derived Neurotrofic Factor. Je zou de werking van deze stof kunnen vergelijken met wat pokon doet voor bloemen en planten.
 
BDNF speelt een cruciale rol bij de herstelprocessen in de hersenen – en dan met name in de hippocampus. De hippocampus blijkt namelijk veel last te hebben van langdurig hoge cortisolspiegels, zoals die worden waargenomen bij chronische stress. Zie hierover ook het boeiende animatiefilmpje How stress affects your brain. Op hersenscans is zelfs zichtbaar te maken dat de hippocampus ineenschrompelt bij langdurige chronische stress. Vergeetachtigheid en moeite met concentreren zijn het gevolg van deze veranderingen in de hippocampus. Tot zover het slechte nieuws.
Het goede nieuws: gelukkig zijn onze hersenen in staat hiervan te herstellen, en dat gaat sneller met de juiste ‘voedingsstoffen’. En laat bewegen bij een intensiteit van 60 – 80% van onze maximale hartslag nu tot gevolg hebben dat extra BDNF wordt aangemaakt! En dat is dus een van de redenen waarom we moeten blijven bewegen bij burn-outklachten, naast vele andere redenen.